Marketing vědy marketing výzkumu a marketing inovací

hp civilizace

Popularizátor čehokoliv musí mít charisma a být dobrý vypravěč. To často splňují hosté HP Civilizace i samotný moderátor Daniel Stach.

Myslím, že marketing vědy se začal systémově dělat ve chvíli, kdy začalo ubývat veřejných prostředků, které jdou na tyto účely. Celosvětově. Takže výzkumné organizace, které dělají spíše základní výzkum, se snaží ukázat, že dělají dobré věci a peníze si zaslouží. Na druhé straně organizace zaměřené více na praxi se pomocí komunikace svých aktivit snaží najít nové partnery či zákazníky a získat do své kasičky nějaký ten penízek navíc. Hodně zjednodušeně řečeno.

Navštívil jsem několik věhlasných institucí po celém světě (Harvard, MIT, Cambridge) a zúčastnil se konferencí a workshopů na téma marketingu vědy v Bruselu, ve Varšavě nebo třeba v rámci AFO v Olomouci a musím říci, že se všude potýkají s tím, jak vědu komunikovat, pomocí jakých kanálů oslovovat jaké cílové skupiny. Nikde na světě není vyloženě někdo, kdo je v komunikaci vědy excelentní ve všech oblastech. Tato disciplína je vcelku nová a všichni se teprve učí.

Každopádně jedno je jasné. Komunikace vědy se přesouvá z reálného světa do počítačů a mobilů, do světa moderních technologií a sociálních médií. Tam je budoucnost komunikace.

Marketing vědy bývá často spojený se zajímavými osobnostmi. Je to častým jevem v zahraničí i u nás. Popularizátor je většinou velmi dobrý vypravěč a má silné charisma. Všichni známe Sagana, Hawkinga, Tysona, u nás například Grygara nebo Londesborough. Jsou tu ale i nové tváře, jako například Juračka nebo Silva, kteří své popularizační aktivity přesunují do online světa a veřejnost oslovují především na Facebooku. Dobré vypravěčství a charisma je ale základ.

Nevidím zásadní rozdíl v komunikaci nového vědeckého objevu nebo nové posily fotbalové Sparty. Je to velmi podobné. Až na jednu důležitou věc. Na porozumění fotbalu není třeba žádné extra vzdělání. Naproti tomu, chcete-li komunikovat vědu, měli byste mít technické nebo přírodovědné vzdělání. Věda a výzkum jsou plné termínů a cizích názvů – je potřeba je laické veřejnosti vysvětlit tak, aby je pochopila. Takže se musí vědecká tématika často velmi zjednodušovat. A to se většinou vědcům a výzkumníkům moc nelíbí a také se jim to povětšinou nechce moc dělat. Mají k propagaci a s tím spojeným zjednodušováním odpor. Ale to je pochopitelné a je na nás abychom jim s tím pomohli.

Úryvky z rozhovoru Martina Podařila pro časopis Marketing&Media

Advertisements

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s