Děkani strojních fakult ČR a SR se setkali s ministrem průmyslu Mládkem a vicepremiérem Bělobrádkem

K prolomení nepříznivého stavu pro podporu strojírenství jako základu průmyslu v ČR se 17. 9. 2014 setkali děkani strojních fakult ČR a SR s místopředsedou vlády pro vědu, výzkum a inovace Pavlem Bělobrádkem a ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem.

ilustracka6

Ilustrační foto, archiv AVO

Profesor Valášek, děkan strojní fakulty ČVUT v Praze, hodnotí pozitivně názorovou shodu, ke které došlo s ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem a místopředsedou vlády Pavlem Bělobrádkem a náměstkem ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jaroslavem Fidrmucem. Ministři konstatovali, že v současnosti není žádný víceletý plán, jak stav ve strojírenství jako základu průmyslu rychle zlepšit. Místopředseda vlády, který je ve své funkci krátce, zjistil, že v základních školách byly zrušeny dílny a že se vytratil plán podpory technického vzdělávání v dlouhodobém horizontu. Od minulého režimu došlo k citelné likvidaci podpory výuky technických oborů na českých školách. Tuto podporu by rád získal při jednání s ostatními ministry. Bude například jednat s ministrem financí, aby získal dostatečné investiční prostředky k realizaci dlouhodobého plánu na rozvoj a znovuobnovení podpory technických oborů tak, aby odpovídala potřebám strojírenských firem a poptávce celé společnosti. Je si vědom toho, že v inovaci strojírenství je naše budoucnost.  Proto je nutné propojit školství, vědu a výzkum a provázat k tomuto cíli financování z národních a evropských zdrojů.

Ministr Mládek vnímá problematiku obdobně a snaží se získat inspiraci v okolních státech zejména v Německu, které podporuje duální vzdělávání mezi středními a vysokými školami. Vnímá ho jako prioritní, aby se nezastavil rozvoj vědy a výzkumu, který vede k zaměstnanosti a ke zvýšení životní úrovně. K popularizaci technických oborů vybídl také zástupce vysokých škol hlavně proto, aby se ve společnosti zlepšil jejich obraz a atraktivita přitáhla nové studenty.

S každou vládní garniturou se mění koncepce a neexistuje dlouhodobý plán pro rozvoj vzdělávání a výzkumu v technických oborech. Rozdíl mezi českým a asijským studentem podle slov místopředsedy vlády Bělobrádka je ten, že český student studuje, co ho baví a asijský, co ho bude živit.

belobradek s

Pavel Bělobrádek, archiv AVO

Ministr Mládek vyzval k použití inspirace Fraunhoferovým modelem z Německa pro efektivní podporu posloupnosti výzkum, vývoj, inovace pro průmyslové podniky. Německá Fraunhoferova společnost dostává například prostředky přímo od státu, část získá smluvním výzkumem a úměrně objemu smluvního výzkumu dostane další veřejné prostředky od státu. Bohužel v České republice je potíž, že veřejné financování takového modelu výzkumu je nepravidelné a kampaňovité. “Jeho význam je obrovský, proto potřebujeme pro tento efektivní model spojení motivace firem a podpory státu,“ říká děkan strojní fakulty ČVUT Michael Valášek.

Advertisements

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s